Seminar Moderni izzivi poučevanja matematike za učitelje matematike je potekal 23. in 24. septembra 2011 in 3. in 4. februarja 2012. Prisotnih je bilo le okrog 38 udeležencev.
V spodnji tabeli so prikazani avtorji s predstavljenimi temami in povprečnimi ocenami udeležencev:
3. in 4. februar 2012 |
||
Avtor |
Vsebina |
ocena |
A. Bauer |
Kako brez kamere posnamemo lekcijo?
Snemanje lekcij na video je draga in zamudna zadeva, saj za sprejemljivo kvaliteto
potrebujemo dobro kamero, snemalca in montažerja. Lahko pa tudi uporabimo obstoječo
računalniško tehnologijo in snemamo malo drugače. Kako, bomo videli na predavanju,
kjer bomo posneli kratko lekcijo o reševanju nalog z matematičnih tekmovanj. |
4,73 |
B. Hvala |
Seebachov izrek
V reviji American Mathematical Monthly je bilo leta 1994 kot
problem 10358 zastavljeno vprašanje, ali v vsakem trikotniku obstaja točka P,
katere Cevov trikotnik* je enakostraničen. Izkazalo se je, da je odgovor pozitiven.
Taka točka je ena sama in danes v Kimberlingovi Enciklopediji značilnih točk
trikotnika (ETC) nosi oznako X(370). Kasneje se je izkazalo, da je omenjeno
vprašanje poseben primer bolj splošnega vprašanja, na katerega je že sedem let
pred tem odgovoril nemški matematik Karl Seebach. Na kratko povedano njegov
izrek trdi, da so pri danem trikotniku ABC Cevovi trikotniki pripadajoči
različnim točkam P lahko poljubnih oblik.
Na predavanju bomo predstavili novi dokaz Seebachovega
izreka, ki ga je leta 2006 objavil jordanski matematik Mowaffaq Hajja. Obenem
bomo spoznali, da programi za dinamično geometrijo (GeoGebra) omogočajo vizualni
vpogled v dogajanje in nas vodijo k nadaljnjim zanimivostim na to temo.
* Znotraj trikotnika ABC izberemo točko P in presečišče premic AP in BC označimo z AP.
Podobno dobimo točki BP in CP. Trikotnik APBPCP imenujemo Cevov
trikotnik trikotnika ABC pripadajoč
točki P. |
4,84 |
G. Majdič |
Možgani - velika skrivnost biologije
Možgani so v
biomedicinskih raziskavah to, kar je
vesolje v naravoslovnih – »the last
frontier«. Kljub izjemno veliko
raziskavam v zadnjih desetletjih še
vedno ne poznamo natančno ne procesa
razvoja možganov, ne tega, kako ta
izjemen organ deluje. Za razvoj možganov
so potrebni različni procesi. Živčne
celice morajo seveda nastajati na novo,
a poleg tega morajo tudi znati
pripotovati na pravo mesto, se pravilno
povezati z drugimi živčnimi celicami,
nekatere celice pa morajo tudi umreti,
da se možgani razvijejo pravilno. Beseda
pravilno je morda nekoliko napačna, saj
so možgani pri vsakem od nas nekoliko
drugačni. Ves čas se prilagajajo
spremembam v našem okolju in v nas
samih, a vseeno možganske celice pri
svojem razvoju sledijo nekim pravilom.
Ta pravila pa so nekoliko drugačna med
spoloma, in čeprav vseh razlik med
moškimi in ženskimi možgani še ne
poznamo zelo natančno, danes zanesljivo
vemo, da se možgani razlikujejo med
spoloma. To pa ima za posledico ne samo
to, da moški in ženski možgani delujejo
nekoliko drugače, temveč tudi, da moški
in ženske različno pogosto zbolimo
zaradi različnih duševnih bolezni. |
4,63 |
D. Kobal |
Zašifrirano darilo V času, ko enim zaradi preobilja in drugim zaradi krize Miklavži, Božički in Dedki mrazi prinašajo več razočaranj kot daril, utegne biti zašifrirano sporočilo primernejše darilo kot iPad. V kratkem predavanju se bomo sprehodili od preprostih otroških šifrirnih idej do globokih a lahko razumljivih matematičnih idej šifriranja. V uvodu si bomo ogledali 'zašifrirano Miklavževo sporočilo', katerega razvozlavanje lahko že osnovnošolcu poleg informacije o lokaciji skromnega darila, pokloni tudi nekaj pričakovanja... Osrednja pozornost bo namenjena ideji Hillovega šifriranja, preko katerega je mogoče na preprost način razložiti nekatere globoke ideje klasične matematike. |
4,41 |
S. Klavžar |
Sternovo zaporedje
in števnost racionalnih števil
Sternovo zaporedje se naravno pojavi na številnih področjih
matematike. Predstavili bomo nekatere njegove lastnosti ter z njihovo
pomočjo konstruirali eksplicitno bijekcijo med naravnimi in racionalnimi
števili. Slednja izjemna privlačna konstrukcija je delo Calkina in Wilfa
iz leta 2000. |
4,88 |
E. Brecelj |
Razumevanje v medicini Anatomija človeka - "neštetokrat prežvečena veda"? Je sodobno zdravljenje res vedno podprto z dokazi? Cenejše zdravljenje = manj kvalitetno zdravljenje? |
4,79 |
SREČANJE KOT CELOTA |
4.85 |
|
23. in 24. september 2011 |
||
Avtor |
Vsebina |
ocena |
P. Šemrl |
Numerični zaklad matrike Preprosta definicija. Zakaj jo sploh rabimo? Znameniti Toeplitz-Hausdorffov izrek pravi, da je numerični zaklad konveksna množica. Dokaz je zanimiv, ker po nekaj pametno zastavljenih vprašanjih, kaj sploh hočemo, prvotni - na prvi pogled težak problem - prevedemo na preprosto računsko nalogo. |
4,65 |
M. Hladnik |
Izumiranje linij Kdor se je kdaj ukvarjal z genealogijo ali zgolj risal družinsko drevo, ve, da nekatere veje na tem drevesu niso obrodile novih poganjkov, druge pa so se nadaljevale iz generacije v generacijo. Zakaj in kako se to dogaja? Taka in podobna vprašanja so v 19. stoletju vznemirjala Francisa Galtona in njegove sodelavce. Poskusi odgovorov so sčasoma pripeljali do nastanka verjetnostne teorije t.i. razvejitvenih procesov. Ogledali pa si bomo poenostavljen matematični model, ki ga lahko razumemo že s skromnim poznavanjem verjetnosti in z nekaj znanja o odvedljivih funkcijah. S tem modelom lahko pojasnimo nekatera presenetljiva opažanja v zvezi z izumiranjem linij na področju rodoslovja, genetike, epidemiologije, množične strežbe ipd. (Gradivo) |
4,47 |
M. Cerar |
Učitelj med pravom, etiko in zdravim razumom Predavatelj bo spregovoril o tematiki, ki je usodno povezana z razvojem družbe in njenih podsistemov, med katerimi sta tudi šolstvo in znanost. Sedanja večplastna družbena kriza je predvsem tudi izraz nastalega nesorazmerja med pravom, etiko in zdravim razumom. Mnogi ljudje v materialnem ali oblastnem pohlepu in v drugih negativnih stremljenjih ali zmotah že v kritični meri izgubljajo etično senzibilnost, pravno zavest in zdravi razum, pri čemer se to na razne načine zrcali tudi v šolskem polju. Za vrednotno in funkcionalno pozitivno družbeno usmeritev potrebujemo pravilno ovrednotenje pomena prava, etike in zdravorazumskosti, in sicer tako na splošno, kot tudi v šolstvu. |
4,86 |
M. Krajnc |
Konstrukcija gibanj togih teles Veliko aplikacij v kinematiki, robotiki in animacijah zahteva konstrukcijo gladkega gibanja togega telesa v prostoru, ki interpolira oziroma aproksimira dane pozicije. Na kratko bo predstavljen pregled različnih možnih rešitev, dve izmed njih bosta opisani bolj natančno. Konstrukcija gibanja bo razdeljena na konstrukcijo translacijskega in konstrukcijo rotacijskega dela. Predstavljena bo povezava med rotacijskimi matrikami, Eulerjevimi parametri in kvaternioni. Razloženo bo, kako dobiti sferično gibanje iz krivulj na enotski kvaternionski sferi z uporabo orodij računalniško podprtega geometrijskega oblikovanja. |
3,91 |
J. Prezelj |
Kompleksna dinamika Na primeru Newtonove metode za polinome v kompleksnem bomo poiskali območja, katerih točke pri iteraciji konvergirajo k posameznim ničlam. Uniji teh območij bomo rekli Fatoujeva množica. Njen komplement predstavljajo točke, ki ne konvergirajo nikamor. Množici takih pa pravimo Juliajeva. Natančneje si bomo pogledali iteracije na primeru kvadratnih polinomov in pokazali zvezo med Juliajevo množico in Mandelbrotovo množico. |
3,90 |
Z. Zalokar Divjak |
Pedagoški eros in etos Učitelj kot avtoriteta, vzor in ideal
(Gradivo) |
4,79 |
SREČANJE KOT CELOTA |
4,70 |
Kratka predstavitev predavateljev na seminarju 2011/2012:
Andrej Bauer |
Profesor na Fakulteti za matematiko in fiziko UL |
Bojan Hvala |
Docent na Fakulteti za naravoslovje in matematiko UM |
Gregor Majdič |
Nevroendokrinolog, profesor na Medicinski fakulteti UM in na Veterinarski fakulteti UL, pisatelj |
Damjan Kobal |
Docent na Fakulteti za matematiko in fiziko UL |
Sandi Klavžar |
Profesor na Fakulteti za matematiko in fiziko UL in na Fakulteti za naravoslovje in matematiko UM |
Erik Brecelj |
Zdravnik, kirurg na Onkološkem inštitutu v Ljubljani |
Peter Šemrl |
Profesor na Fakulteti za matematiko in fiziko UL |
Milan Hladnik |
Profesor na Fakulteti za matematiko in fiziko UL |
Miro Cerar |
Profesor na Pravni fakulteti UL, znan pravnik, predsednik Sodnega sveta in med drugim avtor knjig Kako sem otrokom razložil demokracijo in Pamet v krizi: razmišljanja o miselnih, čustvenih in duhovnih izzivih sodobnega človeka. |
Marjeta Krajnc |
Docentka na Fakulteti za matematiko in fiziko UL |
Jasna Prezelj |
Docentka na Fakulteti za matematiko in fiziko UL |
Zdenka Zalokar Divjak |
Psihologinja, profesorica na Fakulteti za uporabne družbene študije v Novi Gorici, na Teološki Fakulteti v Ljubljani, na Visoki poslovni šoli in na Visoki Zdravstveni šoli v Novem mestu |